Nettipeli: Tšingis-kaani

Tagit: ja

On 13. vuosisadan alku. Sinä olet legendaariseen asemaan kivunnut Tšingis-kaani, sotilasjohtaja. Kaipaat kansallesi suuruutta ja voimakkuutta. Haluat luoda maailman suurimman valtakunnan — suurimman imperiumin kuin kukaan aikaisemmin on tehnyt. Tässä ilmaisessa nettipelissä tehtäväsi on valloittaa ja alistaa kaikki kansat rautaisen otteesi ulottuville. Koko sivistynyt maailma odottaa poimijaansa. Ota se, se on sinun!

Oikeassa elämässä elänyt Tšingis-kaani oli mongolijohtaja, joka valloitti eläessään suurimman osan Aasiasta. Hän oli ensimmäinen Mongolivaltakunnan suurkaani ja nykyisin miestä pidetään koko Mongolian valtion isähahmona. Hän eli 1100-luvun puolen välin taitteesta aina vuoteen 1227 asti.

Tšingis-kaanissa pelaaja pääsee valloittamaan maailman. Vähän tavanomaista isompi päiväkäsky siis, mutta eiköhän se siitä kunhan hommaan paneudutaan huolella. Tämä peli on harvinainen nettipeli siinä mielessä, että strategisia sodankäyntipelejä ei ole kovin usein tarjolla. Pelissä päästään sotavoimien avulla laajentamaan omaa suuruutta. Kuten historiallinen Tšingis-kaani, on myös pelaajan pyrittävä luomaan sellainen valtakunta, joka on ihmiskunnan historian suurin yhtenäinen valtakunta. Vain Brittiläinen imperiumi on ollut nipin napin isompi kuin Tšingis-kaanin, mutta eipä tuolla kovin paljon merkitystä liene. Pelaaja pääsee nyt valloittamaan enemmän kuin Aleksanteri Suuri tai tuhatvuotinen Rooma!

Peli alkaa siten, että ensin valitaan se maa, joka halutaan valloittaa. Sellaiset maat, jotka on valloitettu, kannattaa luonnollisesti miehittää, jotta sen alkuperäisväestö ei ryhdy vastarintaan. Klikkaamalla eri valtioiden kohdalla hiiren vasemmalla nappulalla saadaan avattua tilastotietoa siitä, minkälainen populaatio maassa on ja minkälaista maastoa siellä on. Maasto on olennainen tieto tässäkin pelissä, sillä joukkojen kuljetus on tehty aina maateitse.

Pelin voi aloittaa valitsemalla jonkin tehtävän “Mission”-nappulaa klikkaamalla. Ne maat, jotka kussakin pelikentässä on kaavailtu valloitettaviksi, merkitään “Mission”-sivun karttaan erottuvasti. Ne myös esitetään maailmankartan kohdalla siten, että niiden kohdalla välkkyy “M”-symboli. Kampanjan voi aloittaa sen jälkeen klikkaamalla hiirellä sitä maata, joka halutaan seuraavaksi “sulauttaa” mongolivaltakuntaan. Sen jälkeen napsautetaan “Fight!” (suom. Taistele!) -nappulaa.

Taistelutantereella näkyy paljon kaikenlaista dataa ja toimintopainikkeita. Aluksi se voi tuntua turhankin monimutkaiselta, mutta tutustumalla eri toimintoihin on luonnollisesti helpoin tapa hahmottaa mitä kukin toiminto tekee. Taistelutantereella kannattaa skrollata oikealle puolelle, jotta nähdään vähän vihulaisen sotavoimien koostumusta. Se on tärkeä tieto taktiikkaa suunniteltaessa. Sen jälkeen kun vihollisen joukko-osastojen tyypit on bongattu, voidaan siirtyä takaisin vasemmalla suunnittelemaan toimenpiteitä. Taistelualueelle voi ostaa ja sijoittaa sotavoimia. Ostovalikko löytyy pelialueen ylälaidasta.

Taisteluyksikköjen sijoittaminen tantereelle on hyvä tehdä huolellisesti. Tšingis-kaanin aikoihin sodat sodittiin lähitaisteluna, sillä senaikaiset aseet eivät mahdollistaneet kovin pitkien välimatkojen käyttämistä vihollisen murskaamista ajatellen. Omia joukkoja voi ostaa rahalla valitsemalla halutun taisteluyksikön yläpalkista ja sitten raahaamalla sen hiiren avulla haluttuun kohtaan taistelutantereelle. Kaikkia yksikköjä voidaan kehittää (eng. upgrade) napsuttelemalla näppäimistön nappulaa “U”. Kunkin yksikön tyyppi näkyy yksikön välittömässä läheisyydessä, se on se numero yksikön vasemmassa yläkulmassa. Kannattaa huomioida, että pelin alussa Tšingis-kaanilla, eli Sinulla, on rajoitettu kultavaranto käytössä. Rahat on syytä käyttää viisaasti. On hyvä tehdä valinta siitä, aiotaanko hankkia aluksi suuri lauma “perussotilaita” vai pieni läjä niitä ja sitten kehittää kutakin taisteluyksikköä tehokkaammaksi. Tässä on siis kysymys siitä, halutaanko murskata vihollinen kalustoylivoimalla, joka on huonosti aseistettu & koulutettu, vai pienellä iskuryhmällä, joka on koulutettu hyvin ja aseistettu hampaisiin asti.

Pelissä on pari erilaista taistelutapaa, eli taistelumoodia. Sen jälkeen kun joukko-osastot on siirretty tantereelle, valitaan seuraavaksi haluttu taistelutapa, joka pelaajan mielestä sopii parhaiten sillä hetkellä käytävään taistoon. Tarjolla on viisi erilaista taistelutapaa, jotka ovat:

  1. Normaali (N)
  2. Aggressiivinen (A)
  3. Berserkki (B)
  4. Puolustus (D)
  5. Taktinen (T)

Sen jälkeen päästäänkin tositoimiin. Taistelumoodi on asetettu, joukot odottavat, vihollinen odottaa. Jännitys tiivistyy. Klikataan “Fight!”-nappulaa tai vastaavasti näppäimistöstä nappulaa “F”, jotta päästään taistelemaan. Voit skrollata taistelukartalla ja seurata miten joukot siirtyvät ja taistelevat. Mikäli käytössäsi on kultavaroja, voit hankkia kesken taistelun lisää yksikköjä entisten tueksi. Reservejä on hyvä olla. Oletusarvoisesti reserviksi värvätyt yksiköt odottelevat erikseen taistelukomentoa, joten niille pitää erikseen antaa ohjeet siitä, mitä heiltä odotetaan. Reservijoukot saa aktivoitua napsauttamalla näppäimistön “H”-nappulaa.

Pelissä voi säästää rahaa siten, että taistelun alussa ei tuhlata koko kultavarantoa. Jäljellä oleva kultakasa kasvaa korkoa 10% jokaisen kierroksen aikana.

Pakeneminen taistelualueelta

Tämä on melko surullinen asia, mutta jokaisen Tšingis-kaaniksi haluavan pelurin on hyvä opetella myös vetäytymään hyvässä järjestyksessä. Ettei joukot murskaannu odottamattoman ylivertaisen vastustajan edessä, vetäytymällä voidaan säästää ainakin osa yksiköistä. Vetäytyminen suoritetaan nappulaa “Retreat”-napsauttamalla. Vetäytyminen pyritään suorittamaan hyvässä järjestyksessä, mutta se tarkoittaa aina tappioita omille joukoille — pelaaja menettää aina 10% taisteluvahvuudestaan jos hän pakenee. Kunnian menetys on tietysti suurempi…

Taisteluyksiköt

Tässä nettipelissä on paljon erilaisia taistelujoukkoja. Niihin on syytä tutustua, sillä ihan sokkona joukkojen ripotteleminen kentälle ei taatusti tule tuottamaan hyvää lopputulosta. Esimerkiksi jalkaväen asettaminen vihollisen ratsuväen eteen tarkoittaa omille miehillesi sitä, että ne murjotaan maahan ja huolella. Pelaaja saa tietoja yksiköistä siinä vaiheessa kun hän harkitsee niiden ostamista taistelutantereella. Yksikköinfo avautuu automaattisesti kunkin ostettavan taisteluyksikkötyypin yhteydessä. Tässä pelissä pelihahmot kehittyvät automaagisesti, aivan kuten oikeassakin elämässä, sillä taisteluissa karaistuneet yksiköt ovat voimakkaampia ja rohkeampia kuin nuoret kokelaat.

Yksikköjä voi kehittää napsauttelemalla näppäimistön “U”-nappulaa. Kehittäminen tarkoittaa yksikön aseistuksen ja koulutuksen hankkimista, mikä taas maksaa kultaa.

Mikäli Tšingis-kaani ei käytä taistelussa kaikkia värväämiään joukkoja, hän säästää kultavaroissa. “H”-nappulaa napsauttamalla saadaan joukot käskettyä pysymään aloillaan. Siitä saadaan kerrytettyä hieman kultavaroja kierroksen päättyessä, mutta tätä toimenpidettä kannattaa harjoittaa vain, mikäli vihollisen joukot eivät ole kovin ylivertaisia. Yksikköä ei voi enää laittaa aloilleen sen jälkeen kun se on laskettu taistelemaan (johtuu varmaan adrenaliinista, sillä kukapa sitä pystyisi tyynesti seisomaan paikoillaan jos viholliset murjovat kavereita viiden metrin päässä).

Kaluston ylläpitokustannukset

Mitä enemmän joukko-osastoja Tšingis-kaanilla on, sitä kalliimmaksi niiden ylläpito tulee olemaan. Tämä on aivan ymmärrettävää, sillä joukkojen aseistaminen, kouluttaminen, majoittaminen ja muonittaminen ei ole ihan ilmaista lystiä.

Joukkoja voi myös korjata. Taistelun aikana vioittunut taisteluyksikkö voidaan paikata pikaisesti, mutta se maksaa kultaa. Huollosta koituva lasku määräytyy sen mukaan, miten paljon energiaa yksikkö on menettänyt ja miten kehittynyt yksikkö oikein on. Korjauslasku veloitetaan seuraavan pelikierroksen alussa.

Maasto-olosuhteet

Nettipelissä on neljä erilaista maastotyyppiä, jotka ovat: vuoristo, metsikkö, pöpelikkö ja avomaasto/aavikko. Maasto-olosuhteet vaikuttavat omien ja vihollisen taisteluyksiköiden liikkuvuuteen ja taistelukykyyn. Kannattaakin valloitusreissua suunniteltaessa hieman miettiä, onko hyvä laittaa raskasta ratsuväkeä nilkuttamaan vuoristo-olosuhteisiin, jossa ne eivät pysty hyödyntämään tärkeintä taisteluominaisuuttaan — nopeutta.

Huomioitavaa Tšingis-kaanista

  • Pelissä voidaan säätää taistelutantereella käytävän sodan nopeutta. Jos et haluat tuijottaa reaaliaikaisesti käytävää tappelua, voit nopeuttaa tapahtumia klikkaamalla “Speed”-nappulaa ja valita haluamasi nopeuskierroksen.
  • Pelissä on useita eri vaikeustasoja, joista valita. Aloittelijan on syytä ottaa vaikeustasoksi “Beginner”, mikä tarkoittaa helpointa tasoa. “Insane” on vastaavasti mielettömän vaikea.

Peliä Tšingis-kaani on katsottu ja ehkä myös pelattu 3646 kertaa!

Linkitä tähän peliin: <p><a href="http://www.suositut.net/nettipeli/tsingis-kaani/">Tšingis-kaani</a></p>

Saa kommentoida!

Käyttöehdot