Nettipeli: Sotapeli #2

Tagit: ja

Tässä on järkyttävän addiktoiva ja erittäin haastava sotapeli sotapelien ystäville! Pelissä pitää periaatteessa rakentaa suuri ja voimakas armeija, jonka taisteluyksiköt tukevat toinen toisiaan vihollisen vastaavia joukkoja vastaan. Armeijan tehtävä on valua maalla, ilmassa ja merellä kohti vihollisen tukikohtaa ja murskata se tyystin. Ei jätetä kiveä kiven päälle. Pelissä radat muuttuvat ensimmäisten kenttien helpoista läpijuoksuista vaikeammaksi pykälä pykälältä. Suositeltava kokemus etenkin Tiberian Sunin, Dune 2000:n ja muiden vastaavien pelin ystäville. Tämä tosin ei ole ylhäältä kuvattu, vaan sivulta 2D:nä.

Pelaajan omat taistelujoukot lähtevät marssimaan tukikohdasta, joka sijaitsee aina vasemmassa laidassa pelikenttää. Vastustajan tukikohta ja vihollisen sikiämispaikka on aina oikeassa laidassa. Peliradat eivät muuten ole vain yhden ruudun kokoisia, vaan hiirtä siirtämällä pelialueen vasempaan tai oikeaan laitaan voidaan vierittää ruutua haluttuun suuntaan.

Pelaajan omien joukkojen varustaminen tapahtuu naputtamalla pelialueen alakulmasta näkyvää valikkoa, jossa on kaikenlaisten joukkotyyppien tilausnappuloita. Alussa kannattaa pistää tilaukseen lähinnä vain kevyttä jalkaväkeä ja tankki tai pari. Tankkeja, lentokoneita ja laivoja voi tilata vasta sen jälkeen kun tehtaat niitä varten on rakennettu. Tehtaidenkin rakentaminen maksaa samaan tapaan kuin sotilaiden ja alusten rakennuttaminen. Sotapelin rahakassa täyttyy pääsääntöisesti vain öljyn avulla. Jos öljyn pumppaaminen Maaemon sylistä hankaloituu hyökkääjän toimesta, myöskään sotakaluston teettäminen hidastuu rahavarojen huvetessa. Kalustoa kuluu huomattavan paljon, koska vihollisella on (kuten pelaajallakin) samanlaisia aseita… Mobilisoitavien joukkojen lisäksi tukikohdassa on mahtitykki, joka vastaa vähän niin kuin raskasta telatykkiä, jolla pystytään takomaan vastustajan liikkuvia ja kiinteitä kohteita kohtalaisen edullisesti (tykistöiskujen tilaaminen maksaa jonkin verran per laukaus).

On erittäin tärkeää, että öljyä saadaan pumpatuksi maaperästä. Pelialueella näkyvät pumppauslaitteet on syytä siis tarkastaa, jotta niiden sijainnit kartalla on helppo hahmottaa — tositoimien alettua ei kannata lähteä tuhlaamaan sekuntiakaan aikaa jonkun öljypumpun etsimiseen vaan keskittyä joko mahtitykin käyttämiseen ja/tai omien taisteluyksiköiden rakentamiseen. Vihollinen pyrkii valloittamaan öljykenttiä ja niiden pumppauslaitteita. Kannattaa vyöryttää jatkuvasti maajoukkoja vihollista kohden, jottei tällaista invaasiota tapahtuisi. :-)

Sotajoukkojen valitseminen

Kun pelissä on tilattu ja rakennettu valmiiksi jotakuta joukkoa, se tulee automaattisesti ulos tukikohdan siimeksestä ja lähtee zombiemaisesti haahuilemaan kohti pelialueen oikeaa laitaa. Joukot marssivat joko yksittäin tai sitten tiiviinä kolonnina (kolonnan voi muodostaa piirtämällä hiirellä joukkojen ympärille laatikon). Jos joukkoja ei komenneta erikseen tekemään jotain, kuten vaikka vartioimaan jotain aluetta, ne menevät surman suuhun ihan automaagisesti. Jokainen taistelupelejä tai sotia harrastanut henkilö tietää, että joukossa on voimaa enemmän kuin yksittäisissä räpeltäjissä. Soolona nilkuttavien ukkelien tai tankkien teho on huomattavasti heikompi kuin järkyttävän suuruisen joukkion teho. Blitzkrieg-sodankäyntiä voi yrittää harjoitella esimerkiksi siten, että kootaan vaikkapa tankkeja ja kaikenlaista maajoukkoa samaan nippuun ja sitten pyöräytetään ilmavoimia niiden tueksi — sitten vaan kaikki samaan aikaan liikenteeseen ja soppa on hämmentävän valmis. Eri joukkotyypit voivat täydentää toisiaan.

Vihollisen alueiden valloittaminen

Jalkaväki voi valloittaa vihollisen kiinteitä tykkejä ja öljypumppuja. Tämä hommeli toimii molemmin puolin — pelaaja voi viedä viholliselta ja vihollinen pelaajalta.

Aseiden ja kaluston kehittäminen

Pelin alkaessa pelaajan sotajoukkoja voi teettää vain kahdenlaista jalkaväen yksikköä. On tehtävä kehitystyötä ja rakennettava tehdaslaitteita, joiden avulla voidaan rakentaa jatkossa uusia taistelujoukkoja, kuten maa-, ilma- ja merivoimia. Jokainen tehdasrakennus maksaa. Kaikki maksaa. Tämän takia sitä edellä mainittua öljyä kannattaa pumpata sen minkä napa vetää.

Linnoituksen puolustusjärjestelmä, eli mahtitykki

Tukikohdassa, joka sijaitsee aivan pelialueen vasemmassa laidassa, sijaitsee suurehko tykki, jolla pystytään moukaroimaan haluttuja kohteita pelialueella. Tykin ammusten lentorata on kaareva ammuttaessa kauas, mutta sitä voidaan käyttää myös suorasuuntauksena vihollisen kiinteitä ja liikkuvia joukkoja vastaan. Tykki ampuu oletusarvoisesti yhden ammuksen aina kun hiiren vasemmanpuoleisella nappulalla klikataan jotakin paikkaa pelialueessa. Tykkiä voidaan kuitenkin virittää… Hahaa! Tässä onkin päivän paras uutinen liittyen mihin asiaan tahansa. Tykkiä todellakin pystytään säätämään räiskimään ties minkälaista tavaraa vihollisen niskaan valitsemalla pelialueen asevalikosta halutun ammustyypin.

Tätä peliä ohjataan hiiren avulla, jolla tehdään kaikki toiminnot pelissä. Ei näppäimistöä, vain hiiri.

(Jos muuten tykkäät tästä pelistä niin olet varmasti ihan lääpälläsi sellaiseen tsydeemiin kuin Sotapeli!)

Peliä Sotapeli #2 on katsottu ja ehkä myös pelattu 7261 kertaa!

Linkitä tähän peliin: <p><a href="http://www.suositut.net/nettipeli/sotapeli-2/">Sotapeli #2</a></p>

Saa kommentoida!

  1. lol kirjoitti:

    vitun helppo peli saatana

Käyttöehdot