Tagit: seikkailu ja sotapeli ja strategia
Leonin Sodat saivat nimensä alunperin siitä kun murhatun kuningas Rodrickin poika ristittiin samalla nimellä. Leon kaatui hirviörodun, draylocksien, järjestämässä väijytyksessä. Ei ole tiedossa sitä, minkä ihmeen takia draylocksit murhasivat hyvää tarkoittavan Leonin, sillä verityön suorittaneet hirviöt on teloitettu aikapäiviä sitten. Draylocksit ovat olleet ihmisten palvelijoita niin kauan kuin miesmuisti jaksaa muistaa — nyt ne ovat kyllästyneet piikomiseen ja passaamiseen. Ne haluavat valtaa.
Tällä hetkellä Leonin Sodat murjovat valtakuntaa, kun ihmiset yrittävät kukistaa draylocksien separatistikapinalliset kaatamasta ihmiskuninkaan valtaa. On sota ihmisten ja hirviöiden välillä. Tehtävänäsi on pelata joko ihmisenä tai sitten draylocksina. Kumpikin rotu pitää hallussaan omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Valitsit sitten miten päin tahansa, sinulta odotetaan uskollisuutta tehtävääsi kohtaan. Tavoitteenasi on osallistua rotusi jäsenten kanssa taisteluun yrityksenä vapauttaa maa ja tuhota vastustaja niin, ettei se enää koskaan voi sotia maanmiehiäsi vastaan!
Ensimmäisenä tehtävänäsi on rakentaa armeija. Saat pelin alussa rakentaa enintään kolme armeijaa. Armeijat rakennetaan kotipitäjästä käsin, jossa on päälinnoitus odottamassa rakennusmääräyksen antamista.
Jokaisessa armeija pitää sisällään sankarin (1 kpl) ja useita taisteluyksiköitä. Sankari tarvitaan siksi, että hän on se joka johtaa armeijaa ja samalla nostaa taisteluyksiköiden moraalia. Sankari voi olla myös joskus väkevämpi / heikompi riippuen siitä millä kehitystasolla, eli levelillä, se on. Mitä kehittyneempi sankari on, sitä enemmän hän nostaa taistelumoraalia + sitä suurempia sotajoukkoja hän pystyy johtamaan. Sankari pitää erikseen kouluttaa. Kun hänet on koulutettu, sankari laitetaan taistelumuodostelmaan vieri viereen yksittäisten taisteluyksiköiden sekaan. Kannattaa tässä vaiheessa huomioida sellainen asia, että taisteluyksiköiden käyttämän muodostelman valitseminen on tärkeää, sillä joissakin muodostelmissa eräät yksiköt pystyvät taistelemaan vain tiettyjen ehtojen täyttyessä. Sankarin ja yksittäisten taistelijoiden tilastot löytyvät pelialueen alakulmasta.
Kaikkia taisteluyksiköitä voi parantaa (heal), kehittää (upgrade) ja myydä (sell). Tämä onnistuu avaamalla sen valikon, jossa lukee Build / Modidy army. Pelaaja voi myydä, parantaa ja kehittää mitä tahansa yksikköä milloin tahansa — paitsi ei taistelutilanteessa, sillä silloinhan nämä yksiköt ovat vähän kiireisiä muissa hommissa.
Kaikki pelissä olevat yksiköt eivät ole saatavilla heti kun peli käynnistyy. Tämä on tuttu toimintaperiaate monista muistakin peleistä. Ideana on kehittää ja tutkia oman valtakunnan tietotaitoa. Tiedon keräämisen yhteydessä uusia yksiköitä voidaan kehittää ja jalostaa entistäkin paremmiksi. Tutkimustoimenpiteet maksavat, joten kannattaa miettiä onko jonkin yksikön kehittäminen todella tarpeellista, sillä siihen tutkimukseen käytettävä raha on pois jostain muualta. Yksikön kehittäminen tasolta toiselle voi viedä jopa 3 kierrosta.
Kun olet luonut oman armeijan, sitä voidaan käyttää hyökättäessä ympäröiviin kyliin, kirkkoihin ja muihin paikkoihin. Tällainen taistelumanööverihärdelli on veristä meininkiä, mutta miekan avullahan tässä ollaan valtakuntaa laajentamassa. Ajattele isänmaata! Isänmaa tarvitsee lapsilleen turvallisen alueen, jossa hirviöt eivät ole riivaamassa. Sitä paitsi isänmaa saa enemmän verotuloja mitä enemmän maa-alueita sillä on hallussaan. Rahalla voidaan maksaa armeijan elättäminen ja tutkimuskustannukset.
Voit tarkistaa minkä tahansa kylän, kirkon jne. yleisen tilan viemällä hiiren osoittimen kohteen ylle. Näiden tietojen avulla voit päättää, että onko tuohon tiettyyn kohteeseen hyökkääminen kustannustehokasta ja riittävätkö ylipäänsä rahkeet moiseen.
Jos vihollisen armeija on lähellä, voit hyökätä sen kimppuun suorilta käsin. Muista kuitenkin, että mikä tahansa vihollisarmeija, joka on kylässä tai muussa linnoitetussa kohteessa, tulee samaan puolustuksellista etua linnoittamisesta, joten tarvitset ihan jo Clausewitzin oppien mukaisesti hyökkäystoimissa suuremman elävän voiman kuin puolustustilanteissa. Mitä kauemmas omat armeijasi marssivat kotilinnasta, sitä hankalampaa niiden huoltaminen on.
Kun itse taistelutilanne lähtee vyörymään käyntiin, saat eteesi tietyn taisteluruudun, jossa näet kuinka omat joukkosi mättävät vihollista pataan. Saatat tässä vaiheessa olla “oikeutettu” hyökkäämään vihollisen kimppuun jokaisella kierroksella riippuen taistelujoukkosi kehitystasosta ja -tyypistä. Jotkut taisteluyksiköt ovat kykeneviä suorittamaan toisenlaisia manööverejä kuin jotkut muut yksiköt. Kannattaa siis huomioida kunkin yksikkötyypin erikoisuudet, sillä niiden tietojen avulla voit olla voitokas helpommin. Muista myös kehittää yksikköjä saadaksesi tehokkaampia ja kestävämpiä yksiköitä.
Kun olet valloittanut territorioita, voit antaa maavoimillesi valtuudet linnoittaa sen nostoväellä. Tämä on aika tärkeä juttu, sillä nostoväki toimii kuin jonkinasteinen pretoriaanikaarti, joka tukahduttaa kapinahengen aika vihaisesti. Lisäksi nostoväki suojelee maa-aluetta sen jälkeen kun varsinainen vakituisesta värväysväestä kaulittu armeija poistuu muille maille. Lisäksi ja lisäksi nostoväen avulla voidaan suojella maa-aluetta vihollisen hyökkäykseltä ainakin tilapäisesti siihen asti kunnes vakituisen armeijan joukot saapuvat auttamaan.
Voit lisätä ja muokata linnoitteita uudella maa-alueella ihan milloin tahansa vuoron ollessa käynnissä. Maa-aluetta ei tarvitse välttämättä linnoittaa ihan heti, sillä linnoittaminen maksaa, mutta se on kuitenkin suositeltavaa heti kun rahaa löytyy.
Kun armeijasi ovat suorittaneet niille antamasi käskyt ja kun olet muutenkin tyytyväinen tilanteeseen, voit vaihtaa vuoroa napsauttamalla End Turn -painiketta. Sen avulla vihollinen tekee vuorostaan liikkeensä. Voit seurata niiden tapahtumista ja miettiä omaa liikettäsi. Tämä on kuin shakkia, mutta haastavampaa ja hauskempaa!
Tätä nettipeliä ohjataan hiirellä. Hiiren painikkeella tähdätään haluttuun kohtaan ja sitten hiirtä napsauttamalla voidaan valita yksikkö / rakennus / kylä tms. Kaksoisklikkaamalla hiiren avulla voidaan tsekata minkälainen on yksiköiden muodostelma armeijan sisällä.
Kun hiirellä klikataan kylää, kaivosta tai kirkkoa, voidaan avata valikkoja. Kaksikoisklikkaamalla vaikka kylää voidaan tsekata minkälainen on sen nostoväen tila ja puolustuksellinen status.
Näppäimistön nuolinappuloilla skrollataan karttaa haluttuun suuntaan. Välilyönnistä deaktivoidaan senhetkinen valinta.
Onko sinulla hyväksi todettuja vinkkejä tästä pelistä? Kirjoita kommenttia. Auta miestä mäessä!
Peliä Leonin Sodat on katsottu ja ehkä myös pelattu 4462 kertaa!
Linkitä tähän peliin: <p><a href="http://www.suositut.nethttp://www.suositut.net/nettipeli/leonin-sodat">Leonin Sodat</a></p>