Videopelaamisen suosio on ollut kasvussa jo vuosikymmeniä. Tähän on varmasti useita syitä, mutta vapaa-ajan lisääntyminen ja teknologian kehitys ovat olleet varmasti tärkeitä tekijöitä. 1980-luvulla videopelaaminen oli pitkälti vielä muutamien harrastajien toimintaa, mutta siitä on asteittain kasvanut koko kansan harrastus.
Nykypelaajat tulevatkin kaikenlaisista taustoista. Esimerkiksi pelaajabarometrin mukaan tytöt ja naiset pelaavat lähes samoin numeroin kuin pojat ja miehetkin. 49% videopelien pelaajista onkin nykyään naisia. Ja vaikka nuoriso pelaa videopelejä ahkerasti, ovat videopelien pelaajat nykyään keskimäärin yhä vanhempia. Pelaajien keski-ikä pyöriikin jo yli 40 ikävuoden paikkeilla. Suurin pelaajamäärien kasvua tapahtuu nykyään vanhemmissa ikäluokissa ja useat yli 70-vuotiaatkin ovat ainakin kokeilleet videopelejä.
Author: Andrea Piacquadio
Suomessa pelaamisen määrä on nelinkertaistunut viimeisen 25 vuoden aikana ja videopeleistä on tullut osa monen arkea.
Pelialasta on tullut lähes varkain valtavan suuri bisnes ja tärkeä osa Suomen taloutta. Mutta mitä kaikkea pelialalla sitten tapahtuu?
Erityisesti vanhemmat pelaajat tuppaavat pelaamaan tietokoneen yksinpelejä. Ja vasta äskettäin netin uhkapelit ohittivat Microsoftin pasianssin Suomen suosituimman digipelaamisen muotona. Teknologian kehitys on vaikuttanut paljon tähänkin, nykyään monelle kelpaa hyvä netticasino, sen sijaan, että lähtisivät huoltoasemalle pelaamaan. Nettikasinoista onkin tullut yksi suurista pelimarkkinoiden työllistäjistä.
Myös sukupuolten välillä löytyy eroja pelaamisessa ja pelikäyttäytymisessä. Vaikka naiset pelaavat videopelejä lähes yhtä paljon kuin miehet, pelaavat sukupuolet erilaisilla laitteilla.
Konsolipelit ovat erityisesti miesten suosiossa, mutta naiset ja nuoret pelaavat useammin mobiilipelejä.
Nuorilla mobiilipelaamisen suosiota voi erityisesti selittää hinta. Siinä missä pelikonsoli voi maksaa satoja euroja, on monella jo kotonaan tai taskussa laite millä pelata mobiilipelejä. Tämän lisäksi mobiilipelit ovat usein ilmaisia, joka sopii lasten ja nuorten budjettiin.
Eri pelialan sektorit ovat kasvaneet kovin eri tavalla, muta kaikki ovat kasvaneet roimasti. Pelialan yritykset myös työllistävät yhä laajemman joukon ihmisiä.
Ennen kaikkea pelaamisen yleistyminen on vaikuttanut siihen, että pelaaminen ei ole aina vain pelkkää viihdettä. Sen sijaan pelinkehittäjät tekevät nykyään usein myös yhteistyötä muiden alojen edustajien kanssa. Erityisesti hyötypelien alalla on potentiaalia kasvuun.
Hyötypelit ovat myös suomalaisten pelintekijöiden kiikarissa. Esimerkiksi Kajaanissa pieni peliyhtiö kehittää peliä, joka viihdyttämisen lisäksi opettaa saamen kieltä ja kulttuuria. Peliä tehdäänkin yhdessä pelinkehittäjien, opettajien ja kulttuuritietäjien voimin. Näin historianlukua ja kieltenopiskelua saadaan muokattua nuorille ja lapsille mielenkiintoisemmaksi.
Hyötypeleistä on tullut jo iso buumi erityisesti kielten opiskelussa, sovellukset auttavat pitämään intoa opiskeluun yllä ja muistuttavat harjoituksista.
Tämän lisäksi vanhemmat sukupolvet suosivat mieltä virkistäviä sudokuja ja ristisanoja, joita niitäkin voi nykyisin pelata vaikka omalla puhelimella. Kuitenkin esimerkiksi vanhuksille voidaan jatkossa kehittää myös uusia pelejä, jotka voivat auttaa niin koordinaation kuin näönkin ylläpidossa.
Todennäköisesti tulevaisuudessa tullaan näkemään vielä monenlaisia uusia ja innovatiivisia hyötypelejä.
On hyvä muistaa, että peliala ei myöskään ole mitään pikku puuhastelua. Suomen suurin pelintekijä Super Cell yksinään takoo useiden miljardien liikevaihtoa vuosittain.
Tämän lisäksi helsinkiläinen 60-ihmisen pelitoimisto Small Giant Entertainment tekee satojen miljoonien liikevaihtoa. Se on kuin varkain kasvanut jopa Rovion ja Angry Birdsin ohi liikevaihdossa, jotka hekin toki tekevät satoja miljoonia liikevaihtoa.
Tulevaisuudessa peliala tuleekin työllistämään yhä useamman suomalaisen ja maksamaan yhä suuremman osuuden yhteisestä veropotistamme. Voi myös olla, että yhä useampi peliteollisuuden ulkopuolelta tuleva ammattilainen myös tukemaan pelinkehittäjiä testaamalla ja neuvomalla.
Artikkeli julkaistiin maanantaina 7. päivä kesäkuuta vuonna 2021. Se lokeroitiin kategoriaan ja sen julkaisi Pete. Tässä artikkelin kestolinkki. Julkaisu on saanut ilmestymishetkensä jälkeen yhteensä 0 kommenttia.